18 Ekim 2015 Pazar

Google’ın ‘Güneş Çatısı Projesi (Project Sunroof)

 

Siz de Güneş Enerjisi Kullanmak İster misiniz? Google’ın ‘Güneş

Çatısı Projesi (Project Sunroof)’ Size Yardımcı Olmak İstiyor


Google Maps inanılmaz bir araçtır. Size etrafınızdaki dünyayı gösterebilir. Dünya

üzerindeki A’dan Z’ye hemen hemen her ülkede en kestirme yolu gösterebilir. Sizi şehirdeki

en iyi pizza yerine yönlendirebilir ve trafik sıkışıklığından kaçınmak için size yardımcı

olabilir.

Ama size elektrik faturasından tasarruf etmenizde de yardımcı olabilir mi?

Aslında evet. ‘Güneş Çatısı Projesi (Project Sunroof)’ ile tanışın. Bu zekice fikir

mühendislerin kendi ilgileri ve projeleri için vakitlerinin beşte birini tahsis ettikleri, 

Google’ın 20% projelerinden birisi.


Basitçe söylemek gerekirse, ‘Güneş Çatısı Projesi (Project Sunroof)’ev sahiplerine güneş

panelleri takarak elde edecekleri kazançları tahmin etmelerine izin vermektedir. Ve bu

oldukça da kolay.

Güneş Çatısı Projesi’ni (Project Sunroof) Uygulama


Şu anda, ‘Güneş Çatısı Projesi (Project Sunroof)’ birkaç seçilmiş pazarda

kullanılabiliyor; San Francisco Bay bölgesi, Fresno ve (tuhaf bir şekilde) Boston. Sonuncusu,

tabii ki, yıl boyunca özellikle güneş ışığı alan bir yer ve sıcak havasıyla tanınmış bir yer

değildir. Dahası, sert kışları ve nihayet Haziran ayında eriyen yığınlarıyla bilinir.

‘Güneş Çatısı Projesi (Project Sunroof)’ tüketicilere kendi mülklerine bakarak

fotovoltaiklere sahip olmaktan gelebilecek potansiyel tasarrufları ve coğrafi ve hava verilerine

dayalı olarak hesaplamalar yapmayı göstermeyi açıklamaktadır.

Sadece yıllık ortalama güneş ışığı alma oranını göstermiyor, ama aynı zamanda

potansiyel olarak hücrelerle kapatılabilecek çatının metrekare ölçülerini de gösterir. Bunlar

daha sonra kazanılabilecek potansiyel yıllık tasarrufları hesaplamakta kullanılır.

Hatta yeşilliklerin ve ağaçların, hava koşullarının, yakındaki binaların gölge

kalıplarının bile yön ve yerleşimlerini dikkate alıyor. Bu derece iyi bir şey.

Tipik bir aylık elektrik faturasını sisteme girerek ne kadar para tasarruf edeceğiniz

konusunda daha iyi bir fikir edinebilirsiniz.

Buna bakarak sizin güneş hücresi kurulumunun ne kadar büyüklükte olması gerektiği

konusunda bir tahmin yapabilir.

Hatta güneş panellerinin yüklenmesinin kiralama, satın alma ve para sağlama

avantajlarını ortadan kaldırıyor.

Eğer bu sizi ikna ettiyse, Google sizi daha sonra seçilmiş güneş enerjisi şirketleriyle

temasa geçirecektir.

‘Her Çatıya, Her Binaya Bir Güneş Paneli’

Güneş enerjisi denilince Google’ın niçin herkesi bu kadar işin içine dahil etmeye

hevesli olduğunu görmek zor değil. Onlar bu işin büyük hayranları ve dünya çapında güneş

altyapısına yüz milyonlarca dolar harcadılar.

Google ‘Solar City’nin en büyük yatırımcılarından birisi, şirkete Birleşik Devletler

çapındaki küçük çaplı güneş projelerini desteklemek için 280 milyon ABD Doları aktardı.

Ayrıca Jasper Power Project’in de anahtar finansörlerinden birisi. Bu 96 megawatt’lık

elektrik santrali, Güney Afrika'nın Kimberley eyaletinde Postmasburg’da yer almaktadır ve

tüm Afrika'nın en büyük güneş enerjisi santralidir.


Yani aslında Google kendi ürünlerini kendisi için kullanıyor. Mountain View,

California'daki amiral gemisi kampusu, bir amaca dayalı olarak yapılmış 1.9 megavatlık

güneş enerjisi santraline bağlıdır. Bu o kadar büyüktür ki, en zirve zamanlarında

Googleplex’in enerjisinin %30'unu sağlayabiliyor. Bu Google’ın 57,000 kişilik işgücünün

11.000’inin orada olduğunu düşünecek olursak oldukça önemsenmesi gereken bir durum. Bu

neredeyse küçük bir kasabanın kullanacağı enerjiye eşdeğerdir.

Google’ın güneş teknolojisini sürdürmek için finansal bir çıkarının olması yanında,

(özellikle SolarCity’nin faaliyet gösterdiği ABD’de), aynı zamanda derin bir felsefi ilgisi de

vardır.

Google, çevreye duyarlılığını vurgulamak için büyük çabalar harcayan bir şirket.

Hatta, giderek büyüyen enerjiye aç veri merkezlerini geleneksel veri merkezlerinden

neredeyse %50 daha az enerji kullanımı için tasarlamışlardır. Bu alandaki uzmanlıklarını

tüketiciye sunmak benim için üzerinde çok düşünülecek bir şey değil.

Bu Neden Önemli?

Uzun bir süre, güneş teknolojisi ana akımın içine girmek için mücadele gösterdi. Bu

büyük ölçüde başlangıç maliyetlerinin pahalı olmasına ve nispeten karşılığında sağlanan

yetersiz elektriğe bağlıdır. Aslında, etkileyici devlet yatırımları ve destekleri sayesinde sadece

ticari açıdan uygulanabiliyordu.

Bunlar, çoğunluk itibariyle, ne bitiyor ne de çoktan yok olmuş.. Ama tüketici için

haberler tamamen kötü değil.

Elon Musk’ın olağanüstü pil fabrikası Gigafactory, tüketimin çok yoğun olmadığı

dönemlerde üretilen bütün elektriği ucuz bir şekilde depolayabilecek fiyatı uygun Lityum

İyon piller üreterek tam olarak faaliyete geçmek üzere.

Verimliliklerini %10’un altından %30’lara kadar artırmayı planlayan Perovskite’den

yapılmış fotovoltaik hücrelerin pazarda söz sahibi olacağı zamanları görmek üzereyiz.

katlanarak söz pazarı vurdu dayalı %30'a kadar %10, aşağıdan verimliliğini artırmak görmek

üzereyiz. Ayrıca bunu çok daha iyi üretim ve tasarım süreçlerini birleştirerek maliyetlerini

düşürmeyi de vaat ediyorlar.

Kısacası güneş enerjisi teknolojisinin (ve arkadaşı pil teknolojisinin) ucuz ve yeterince

rekabetçi olduğunu görüyoruz, bir gün hükümet desteğine ihtiyacımız dahi olmayabilir.

Ama bu teknoloji var iken, bunun için büyük bir pazarlama aracı eksikliği vardır.

Neredeyse evrensel ulaşabilirliği ve güvenilen statüsü ile Google Maps, nihayet müşterilerin

karar vermelerine ve kendi güneş hücrelerine yatırıma zorlamak için yeterli olabilir. Özellikle

potansiyel talih kuşunu gördükleri zaman.

Hükümetler İçin De…

Bunun için bir hükümet bağlamında da bazı yararlı uygulamalar da görebiliyorum.

Güneş Işığı Projesinin güzelliği soğuk, somut ve veri güdümlü olmasıdır. Doğru

kullanıldığında, yerel hükümete güneş yatırımlarının en etkili nerede olacakları ve

olmayacakları yerleri vurgulayarak, en iyi nerede yapılacağı konusunda yardım edebilir.

Bu durum özellikle İngiltere, ABD ve İspanya gibi kitlelerin kendilerini küçümsediği

ülkelerde seçmenlere güneş sübvansiyonlarını satmakta hükümetlere kolaylık sağlayabilir.

Özellikle İngiltere’de, yeşil enerji sübvansiyonları, iktidardaki muhafazakâr hükümet

tarafından giderek artan enerji masrafları için sorumlu tutuldu. Belki de Google’ın Güneş

Çatısı onları biraz daha makul hale getirebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder